Group 21 Created with Sketch.

Managen kun je niet leren in de schoolbanken,
uitgesloten!
(Henry Mintzberg)

Group 3 Created with Sketch.
Fill 1 Copy
Group 3 Created with Sketch.

Leiderschap aangeleerd of aangeboren?

Met de uitspraak managen kun je niet leren in de schoolbanken geeft professor Henry Mintzberg de flauwekul aan van alle opleidingen die opleiden tot manager of leidinggevende. “Leiderschap kun je versterken”; zegt hij. “Als het gevoel voor leiderschap al aanwezig is. Leiderschap is de praktijk en bestaat uit vaardigheden, creativiteit en een dosis analytisch vermogen.”

Te veel managers van nu weten niet of onvoldoende wat er in een bedrijf afspeelt of hoe het bedrijf in elkaar steekt. Het ontbreekt hen aan echte passie voor de organisatie. Een leider is er voor de mensen en de organisatie op langere termijn. Hoe kan een leider die wil leidinggeven aan zijn team, vertrouwen wil van zijn team om beslissingen te kunnen nemen, nu zulke bonussen aannemen. Spreken we dan nog wel van een leider?

Boven korte termijn impulsen uitstijgen
Leiders van nu denken op korte termijn. Zoals Ben Tiggelaar zegt: “het streven naar korte termijn winsten is een gebrek aan beschaving. Leiders moeten boven deze korte termijn impulsen kunnen uitstijgen en kiezen voor een organisatie op langere termijn.”

De leiders die dit kunnen maken keuzes vanuit een overtuiging, een levensvisie die veel verder reikt. Zij zijn in staat zich dienend op te stellen aan de organisatie en de mensen die daar werken.

De invloed van genen op leiderschap
Scott Shane heeft veel onderzoek gedaan naar de rol die genen spelen bij leiderschap. Duidelijk is geworden dat genen een grote invloed hebben op de leiderschapskwaliteiten van iemand. Zelfvertrouwen is noodzakelijk voor een leider. Hoeveel zelfvertrouwen iemand heeft is genetisch bepaald. Evenals het soort leider dat iemand is, wat voor 30 tot 40% in onze genen is vastgelegd.

Wat Shane benadrukt is dat het niet expliciet de genetisch is die bepaalt of iemand een leider wordt. Het is juist de combinatie van de opvoeding en de genetische aanleg die dat bepaalt. Mensen met aanleg voor leiderschap worden eerder een leider als zij in hun jeugd bepaalde tegenslagen hebben overwonnen. Het is een wisselwerking tussen aanleg en opvoeding.

Leider worden aan de keukentafel
Vooral binnen familiebedrijven zien we deze wisselwerking terug. Kinderen van ouders met een familiebedrijf genieten 18 jaar lang een opleiding aan de keukentafel. De aanwezige aanleg tot leiderschap wordt gevoed door de gesprekken met ouders en de ervaringen die zij met de paplepel ingegoten krijgen.

Opvallend is dat tijdens de crisis van nu het juist de familiebedrijven zijn die het goed doen. Het verschil tussen familiebedrijven en beursgenoteerde bedrijven is dat familiebedrijven gericht zijn op langere termijn. Ze hebben passie voor het bedrijf en zijn betrokken bij medewerkers en klanten. Dit is een belangrijk verschil met de beursgenoteerde bedrijvend ie doorgaans voor de korte termijnwinsten gaan. Een mooie uitspraak van Blokker daarover zegt: beursgenoteerde bedrijven denken in winstcijfers, familiebedrijvend enken in generaties.

Leiders die authentiek zijn
In een tijd waarin het voor veel bedrijven moeilijk is het hoofd boven water te houden is er meer en meer behoefte aan leiders van nu. Geen leiders die processen manager van A naar B, maar leiders die zich willen verbinden. Verbinden aan de mensen die er werken, aan de klanten die er kopen. Leiders die zich met passie inzetten voor de organisatie, die authentiek zijn. Leiders die leidinggeven alsof ze er voor geboren zijn!

Dit artikel is gebaseerd op de NTR serie leiders gezocht

Fill 1 Copy

Fill 1 Boosheid in teams

02 jul 2019

Primaire en secundaire emoties We maken onderscheid tussen primaire en secundaire emoties. Primaire emoties zijn...

Lees verder!
Fill 1 Copy
Group 3 Created with Sketch.

Weten, voelen, doorvoelen