Group 21 Created with Sketch.

Waarheen je ook gaat, ga met je hele hart.

(Confucius)

Group 3 Created with Sketch.
Fill 1 Copy
Group 3 Created with Sketch.

Emotionele intelligentie ontwikkelen bij kinderen in de klas

Gebleken is dat kinderen en volwassenen die vertrouwd zijn met emoties en intuïtie en dit uiten, lekkerder in hun vel zitten en beter presteren. Wanneer dit in een groep gebeurt, is de sfeer in de groep beter, zijn er minder conflicten en zijn kinderen gelukkiger.

Wanneer kinderen op school al kunnen leren verwoorden wat hen boos, verdrietig, blijf of gelukkig maakt, leert een kind dichter bij zichzelf te blijven en de keuzes te maken die bij hem past. Wanneer ze dit leren in een omgeving waar respect is voor elkaars emoties en de manier waarop deze geuit worden, worden dit positieve, diepgewortelde ervaringen waar ze hun hele leven profijt van hebben.  

Om deze omgeving te creëren zijn er leerkrachten nodig die zelf weten wat ze voelen en hoe ze dit op een veilige manier kunnen uiten in de klas. Hoewel dit iets heel vanzelfsprekends lijkt, is dat het niet. Veel volwassenen zijn opgegroeid in een omgeving waarin emoties uiten niet gebruikelijk was. Ze hebben overtuigingen over emoties die ervoor zorgen dat ze hun emoties niet laten zien. Al helemaal niet als leerkracht voor de klas. Ze zijn zelf opgegroeid in een omgeving waarin de nadruk lag op de fouten die gemaakt werden in plaats van het goede te stimuleren.  

Wil je voor de kinderen op school een omgeving creëren waarin het anders kan? Een omgeving die beter past bij de kinderen van nu, dan begint dit bij de leerkrachten. 

Daarom is er speciaal voor leerkrachten van de basisscholen de 3 daagse ´Emotionele intelligentie ontwikkelen bij kinderen in de klas´. Tijdens deze 3 dagen leren leerkrachten hoe ze het weten, voelen en doorvoelen kunnen herkennen, erkennen en inzetten in hun eigen lesprogramma’s.  

 

We werken met drie hoofdthema’s: 

  • Eigen inzicht en bewustwording bij de leerkrachten begeleiden we naar een kwalitatieve samenwerking in het leerkrachtenteam. Vanuit de bewustwording van de leerkrachten op het gebied van emoties, gevoelens en intuïtie maken we de vertaling naar de kinderen. 
  • We gaan ontdekken hoe je het benoemen en gebruiken van emoties, gevoelens en intuïtie in de klas kunt gaan doen. Welke meerwaarde dit heeft voor de kinderen en welke werkvormen voor leerkrachten om kinderen om te leren gaan met emoties in de klas en bij zichzelf.  
  • De invloed van de pubertijd op de belevings- en gevoelswereld is groot. Omdat veel leerkrachten dit moeilijke jaren vinden om te begeleiden en de impact op de emotionele belasting van leerkrachten groot is, is er speciale aandacht voor deze fase bij kinderen. 

Onder professionele begeleiding krijgen leerkrachten inzicht en worden ze zich bewust van eigen emoties en intuïtieve kwaliteiten om van hieruit kinderen in de klas vertrouwd te maken met emoties en intuïtie. Met toepasbare werkvormen om effectief te leren werken met emoties en intuïtie in de klas. 

Willen jullie deze training inzetten voor jullie docenten? Of meer informatie over de mogelijkheden? Neem gerust vrijblijvend contact op.  

Fill 1 Copy
Fill 1 Copy
Group 3 Created with Sketch.

Weten, voelen, doorvoelen