Group 21 Created with Sketch.

Ik denk dus ik ben

Group 3 Created with Sketch.
Fill 1 Copy
Group 3 Created with Sketch.

De ontwikkeling van het zelfbesef

Het besef dat iemand een individu is en los staat van zijn ouders, ontstaat zo rond het tweede levensjaar. Op dat moment is het zelfbesef nog maar heel oppervlakkig en gaat dit vooral over een fysieke herkennen van jezelf. Tussen de 3 en 5 jaar ontwikkelen kinderen het vermogen om zichzelf meer te beschrijven zoals ze er uit zien of wat ze leuk vinden. Later komt daar een beschrijving van gevoelens nog bij.

Op heel jonge leeftijd ontwikkelen kinderen dus al een beeld van wie zij zijn. Maar je kan alleen iets over jezelf bedenken als je iets hebt om jezelf mee te vergelijken. Hetgeen je ouders over je vertellen, wat broers en zussen doen, andere kinderen waar je veel mee optrekt, een leraar die wat vindt; het heeft allemaal invloed op wat je als kind over zichzelf gaat denken.

Denk maar aan wat ouders (onbewust) vinden hoe een jongen of een meisje zou moeten zijn. Niet alleen de uitgesproken woorden zijn van invloed, ook de keuze voor de kleding, de sport waar je op mag of de rol die de vader of moeder voordoen, zijn bepalend. Wordt resultaat aangemoedigd of is er juist alle ruimte voor creativiteit? Moeten de meisjes helpen met afwassen en de jongens helpen de vuilnis buiten zetten?

De omgeving als referentiekader

Belangrijk in je werk als coach is om je te realiseren dat de wijze waarop iemand naar zichzelf kijkt, de indruk die iemand van zichzelf heeft (zelfperceptie) gevormd wordt door zich “te meten” met zijn omgeving. Je kunt pas iets van jezelf vinden als je een referentiekader hebt waarmee je jezelf kan vergelijken.

Kinderen leren vanuit hun omgeving door datgene wat ze meemaken te interpreteren. Dat geldt ook voor gevoelens en emoties over henzelf. Wanneer een kind zich ongemakkelijk voelt in bijzijn van andere mensen, hoe weet het dan of dit verlegen is of misschien wel angst is voor de nieuwe omgeving? Wanneer dit niet juist begeleid wordt, kan dit een verkeerde wending nemen waardoor kinderen aannames doen over zichzelf die ze gaan geloven. Bijvoorbeeld: Ik ben een verlegen kind. Dit wordt toegevoegd aan het zelfbeeld, terwijl het kind in oorsprong misschien wel angstig was voor een groep nieuwe mensen en niet geleerd heeft daar goed mee om te gaan. Het heeft tenslotte geleerd dat hij verlegen was en kreeg misschien wel meerdere malen te horen dat het niet nodig was om verlegen te zijn.

Werken met het zelfbeeld is werken met het kind

Kortom als coach begeleid je mensen waarbij problemen zijn ontstaan in hun zelfbeeld. Het is dan belangrijk om met de coachee uit te zoeken hoe dit zelfbeeld er uit ziet en waar dit op gebaseerd is. Als een coachee ontdekt dat zijn zelfbeeld gebaseerd is op onterechte aannames en waarden en nomen die niet (meer) bij hem passen, kan hij deze vervangen voor juiste, gewenste affirmaties die zijn nieuwe gewenste zelfbeeld ondersteunen.

Fill 1 Copy

Fill 1 Wat als je kinderen zelfstandig zijn? 

28 jun 2021

De liefde van een moeder kent onbegrensde mogelijkheden. Maar wat als je je werk als...

Lees verder!

Fill 1 Lichamelijk ongemak als signaal van de ziel

28 jun 2021

Alles is energie De wetenschap geeft aan dat het universum door een gigantische explosie is...

Lees verder!
Fill 1 Copy
Group 3 Created with Sketch.

Weten, voelen, doorvoelen